Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tedavisi
Dil ve konuşma bozukluklarının tedavilerini nasıl olduğunu anlatmadan önce bazı kavramları tekrar tanımlak faydalı olacaktır. Öncelikle Konuşma ve dil birbirlerinden farklı kavramlardır. Dil, düşüncenin sözel ya da sözel olmayan bir şekilde ifade edilmesidir. Konuşma ise sözel dildeki sesleri çıkarmak için gerekli olan motor işlemlerdir. Dil bozukluğunda; dilin biçimi, içeriği, kullanıma ilişkin kuralların edinilmesi ve kullanılmasına ilişkin problemler görülür. Dile ilişkin bozukluklar da alıcı ve ifade edici dil bozuklukları şeklinde görülür. Alıcı dil bozukluğu dilin biçim, içerik ve kullanım boyutlarını anlamada güçlük olarak tanımlanırken ifade edici dil bozukluğu da bu boyutların kullanımında problemler görülür.
Konuşma bozukluğunda ise sözel dildeki sesleri çıkarmak için gerekli olan motor işlemlerde (solunum, fonasyon, artikülasyon ve rezonans) problemler görülür. Konuşmayı oluşturan anatomik ve fizyolojik yapıların herhangi birinin hastalık, yaralanma yada diğer nedenlerle zarar gördüğümde konuşma bozuklukları ortaya çıkar.
Dil ve Konuşma Bozuklukarı Nelerdir?
Dil ve konuşma bozuklukları sözel ve sözel olmayan iletişim bozukluklarında yutma bozuklukarına kadar oldukça geniş yelpazeli bir alandır. Bir sınflama yapmak gerkirse dil ve konuşma bozukluklarını 5 grupta iceleyebiliriz.
Konuşma bozukluklarının tedavisine başlamadan öncelikle ayrıntılı bir değerlendirmeyle bireyin dil, konuşma ve iletişimsel ihtiyaçlarının belirlenmesi gerekmektedir. Farklı problemlere yönelik farklı değerlendirme süreçleri uygulanır. Değerlendirme sürecinde vaka öyküsü alınır, gözlem yapılabilir, genel gelişime, dil ve konuşmaya ilişkin standart testler (SST, TELD vb.) uygulanabilir, aileden bir dil örneği alınabilir ve genel gelişimi değerlendirmeye yönelik testler uygulanabilir. Bunu dışında yutma bozukluklarının değerledirmesinde videofloroskopik icelemler yapmak gerekmektedir.
Yapılan değerlendirme sonrasında genel bir program yerine yapılan değerlendirmelerle bireyin ihtiyaçlarına uygun bireysel ve kişiye özgü programlar hazırlanır. Çocuklarla yapılan tedavilerde ailelerle işbirliği yapılarak çocukların edindiği iletişim becerilerin günlük hayatta daha çabuk geçirilmesine çalışılır.
11.04.2015